middelpunt

MIDDELPUNT: ZORGELOZE KUSTVAKANTIE VOOR WIE ZORG NODIG HEEFT

HET ENTHOUSIASME VAN HET PERSONEEL IS DE MOTOR VAN ONS SUCCESVERHAAL

Met 6,8 miljoen eendagstoeristen en goedgevulde hotels was de zomer van 2018 een voltreffer voor de Belgische kust. Ook voor mensen met een beperking of die extra zorg vragen, is de kust een populaire bestemming. Sinds 2013 kunnen zij overnachten in Middelpunt in Middelkerke, het eerste Belgische driesterren superior hotel dat wordt uitgebaat door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het hotel is bovendien rolstoeltoegankelijk én volledig aangepast aan vakantiegangers met specifieke zorgnoden. Een gesprek met Koen Staelens, directeur maatwerkbedrijven Maria­steen en Molendries, en Carla Clicteur, hotelmanager.

Koen Staelens: “We wilden met onze organisatie, Groep Gidts, een uniek project realiseren binnen zorg en toerisme, met als finale doelstelling tewerkstelling creër­en voor mensen met een beperking. Door de verkoop van een oud vakantie­domein konden we in Middelkerke een stuk grond verwerven. Aanvankelijk was het de bedoeling om door het RIZIV erkend te worden zodat een verblijf terugbetaald zou kunnen worden. Maar de huidige wetgeving laat een commerciële uitbating niet toe. Daarom hebben we gekozen voor een geïntegreerd, toeristisch vakantieverblijf met bijzondere aandacht voor inclusie.”

Hoe begin je aan zo’n ambitieus project? Zijn er in het buitenland gelijkaardige projecten waaraan jullie zich konden spiegelen?
Koen Staelens: “We hadden zelf veel ervaring in huis, maar konden ook terugvallen op de hulp van onze partners, zoals de ALS Liga en het Wit-Gele Kruis. Zij maakten ons wegwijs in de complexiteit van de aanvragen en dossiers. Voorts gingen we in Nederland en Duitsland een kijkje nemen. Daar hebben ze soortgelijke tewerkstellingsprojecten voor medewerkers met het syndroom van Down, maar met een beperkt aanbod aan toegankelijke kamers”. 

“Toch wilden we nog een stap verder gaan en op elke zorgvraag een antwoord bieden. Daarop stelden we een team van experten samen met ervaringsdeskundigen van Groep GIDTS, een arts, kinesisten en mensen van het Wit-Gele Kruis om het project finaal vorm te geven.” 

“Onze inclusieve aanpak willen we doortrekken naar alle aspecten van het hotelgebeuren.”

Hoe werd het project gefinancierd?
Koen Staelens: “Het volledige project heeft 7,4 miljoen euro gekost, waarvan 36% betaald werd door Groep Gidts en 16% gesubsidieerd werd door de Vlaamse en provinciale overheid. Om de financiering rond te krijgen, hebben we samengewerkt met een privépartner.”

Is het ook een rendabele investering?
Koen Staelens: “Een innovatief project houdt natuurlijk altijd een risico in, maar we proberen een breed draagvlak te creëren en steeds nieuwe partners te zoeken. Momenteel hebben we een bezettingsgraad van 50%. Om financieel gezond te blijven, moet dat cijfer omhoog.”

Carla Clicteur, manager van Middelpunt: “Net daarom is het nodig dat we via alle mogelijke communicatiekanalen promotie voeren. We zijn nu ook actief op sociale media, want dat medium is erg populair bij onze doelgroep.”

Werken met mensen met een beperking is ongetwijfeld arbeidsintensief en vraagt ook een aangepaste personeelsorganisatie. Hoe wordt het hotel gerund?
Carla Clicteur: “Mensen komen naar hier om een leuke vakantie te hebben en ons personeel zal er ook alles aan doen om het voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. Voor elke medewerker zoeken we een job die zowel fysiek als mentaal bij hem of haar past. We willen hen immers zo lang mogelijk op de arbeidsmarkt houden en kansen geven om door te groeien. We houden daarbij met elk talent rekening. Zo kunnen we iedereen optimaal inzetten en voelen ze zich ook gelukkig en gewaardeerd in hun job. Onze doelgroepmedewerkers staan in voor het onthaal, dienen op in de zaal, bereiden gerechten … Telkens onder het toeziend oog van één van de omkaderingsleden, want dat is nodig om driesterren service te garanderen.”

Sinds 2018 heeft Middelpunt inderdaad een officiële erkenning als een driesterren superior hotel. Het hotel heeft ook een wellness met aangepaste infraroodsauna en jacuzzi. Welke faciliteiten zijn er nog?
Carla Clicteur: “Er is een uitstekend restaurant, waar gasten niet enkel kunnen ontbijten, maar ook kunnen lunchen en dineren. Het is erg populair, omdat veel horecazaken aan de kust niet altijd rolstoeltoegankelijk zijn. Bovendien houden we heel erg rekening met voedselallergieën en dieetwensen. We bevragen dat proactief bij onze hotelgasten en zorgen dat de aangepaste gerechten ook smakelijk worden gepresenteerd.”

Koen Staelens: “Daarnaast voorzien we in aangepast transport en activiteiten op maat. Mensen komen hier voor meer dan een overnachting. Ze kunnen op onze ondersteuning rekenen voor hun hele verblijf.”

Carla Clicteur: “Het is zelfs zo dat organisaties uit de buurt hun werking hebben aangepast en nu ook activiteiten voor mensen met een beperking organiseren.”

Koen Staelens: “Vergeet niet, de mensen komen hier met vakantie en willen net zoals alle andere toeristen met volle teugen genieten van het moment.”

Voor verpleegkundige zorgen werken jullie samen met het Wit Gele-Kruis. Waarvoor kan je bij hen terecht?
Koen Staelens: “De rol van het Wit-Gele Kruis binnen Middelpunt valt niet te onderschatten. Als vaste zorgpartner helpen ze bij het wassen en aankleden, assisteren ze bij het geven van een bad en geven ze verpleegkundige ondersteuning. Ook voor de nachtpermanentie kunnen we op het Wit-Gele Kruis rekenen.”

Komen er ook gasten zonder beperking overnachten? Hoe zijn hun reacties?
Carla Clicteur: “Iedereen is welkom bij ons, maar om niet voor verrassingen te staan, lichten we bij elke gast op voorhand heel duidelijk onze missie en visie toe. Sommigen reageren eerst sceptisch, maar ontdooien snel. Dat is voor een stuk te danken aan de individuele, ontwapende aanpak van onze medewerkers. Het contact bij ons is heel informeel en op maat.”

Toch enigszins opmerkelijk: in het hotel is er zelfs een businesscenter. Op welke bedrijven mikken jullie dan?
Koen Staelens: “Onze inclusieve aanpak willen we doortrekken naar alle aspecten van het hotelgebeuren. We mikken vooral op bedrijven met een sociale insteek of zij die het belang van duurzaam ondernemen inzien. De interesse bij ondernemers is alvast groot.”

Voor meer info: www.middelpunt.be.

 

TEKST: BJÖRN CRUL • BEELD: ALEXANDER VAN MAELE


Gerelateerde berichten

Worden we ethisch in snelheid gepakt?

Econoom Geert Wellens op 10de WEK-Symposium

Mensen verbinden en bruggen bouwen

Lokaal dienstencentrum als ontmoetingsplek

We hebben één doelstelling en één globaal plaatje nodig

Een pleidooi voor stabiliteit en vertrouwen in tijden van verandering