04/03/2021
Personeel en Organisatie Woonzorg

“Wij zullen de hulp van de militairen levenslang blijven koesteren”

WOONZORGCENTRUM DE LICHTERVELDE

"Wij zullen de hulp van de militairen levenslang blijven koesteren"

Maart 2021

Midden november kreeg woonzorgcentrum De Lichtervelde in Nazareth te maken met enkele zware corona-uitbraken. Er kwam toen heel snelle en flexibele hulp vanuit Defensie, vertelt algemeen directeur Gunther De Coen.

“In november 2020 kregen we het, net als heel wat andere woonzorgcentra, zwaar te verduren door Covid. Het begon met één besmette bewoner op de afdeling voor personen met dementie. Doordat we met woonkamergroepen werken, en omdat het bij deze specifieke doelgroep heel moeilijk is om afspraken te maken rond mondmaskers en andere bescherming, ging het helaas heel snel. Op een week tijd hadden we meerdere besmettingen bij bewoners en personeel, ondanks alle maatregelen. Enkele dagen later stelden we op een tweede afdeling een besmetting vast: eerst bij bewoners, niet veel later ook bij personeel. Op een bepaald moment werden op vier afdelingen besmettingen vastgesteld. Meerdere personeelsleden moesten in thuisquarantaine blijven. Vanaf dan kwam de kwaliteit van zorg onder druk te staan en moesten we hulp van buitenaf inroepen, ondanks de extreme inspanningen van al onze medewerkers.”

“Eerst deden we een oproep via het gemeentebestuur: daarop reageerden enkele lokale zorgmedewerkers en vooral heel wat vrijwilligers. Die laatste zijn onontbeerlijk in de ondersteuning van onze teams, maar helaas kunnen ze ervaren verpleegkundigen of zorgkundigen nooit helemaal vervangen. We hadden echt nood aan ervaren handen aan het bed. Dus hebben we via de burgemeester van Nazareth een oproep gedaan om ondersteuning te krijgen van Defensie. Dat was in het weekend van 14 november, vanaf dat moment ging het heel snel.  Die zondag had ik al telefonisch contact met iemand van de Militaire Staf, die onze noden beluisterde. En op maandag kregen we bezoek van een verkenningsteam van de medische component van Defensie. Zij kwamen de situatie inspecteren: hoeveel besmettingen waren er, welke hulp hadden we nodig… Er was ook een preventie-adviseur bij, die controleerde of de werkomgeving veilig genoeg was voor de eventuele komst van militairen.”

“Ook voor onze bewoners was dit heel bijzonder. Zij vonden het fantastisch om die ‘stoere binken van het leger’ bezig te zien. En om te ontdekken dat het echt ‘crèmes van kerels en dames’ zijn.”

“Na dat bezoek kregen we snel goed nieuws en enkele dagen later was de delegatie militairen al ter plaatse. We kregen de hulp van 12 militairen. Er waren 8 ambulanciers-zorgkundigen, die op verschillende getroffen afdelingen meedraaiden in de zorg. Ze hadden totaal geen ervaring in ouderenzorg, maar pasten zich snel aan en werden uiteraard met open armen ontvangen. Daarnaast waren er vier logistieke medewerkers: twee van hen waren verantwoordelijk voor het ontsmetten van ‘hoogrisicovlakken’ zoals deurknoppen en lichtschakelaars. En twee anderen gaven ondersteuning aan de vaat. Wanneer die van besmette afdelingen kwam, moest de vaat speciaal behandeld worden: hij werd in gesloten recipiënten teruggebracht naar de keuken, gesorteerd door de betrokken militairen - in speciale beschermkledij - en op hoge temperatuur afgewassen in de machine, zodat hij helemaal virusvrij werd. Daarbovenop kregen onze medewerkers een extra opleiding van specialisten van Defensie om nog veiliger te kunnen werken.”

“Ook voor onze bewoners was dit natuurlijk heel bijzonder. Zij vonden het fantastisch om die ‘stoere binken van het leger’ - want zo zagen ze er wel uit - bezig te zien. En om te ontdekken dat het echt ‘crèmes van kerels en dames’ zijn. Je merkte aan die militairen ook dat ze het gewend zijn om gevaarlijke missies uit te voeren. Zelfs in deze totaal nieuwe omstandigheden en onder zware stress bleven zij heel rustig. Op een bepaald moment is de Stafchef, Admiraal Michel Hofman, incognito zijn manschappen komen groeten om hen te bedanken voor hun bijzondere inzet. De militairen gaven toen zelf aan dat het ook voor hen een heel positieve ervaring was.”

“In totaal is de delegatie van Defensie ongeveer vijf weken gebleven, tot wij weer alleen verder konden. De nood bij andere woonzorgcentra was uiteraard ook hoog. Ik weet dat sommige collega’s geen hulp hebben gekregen en dat zij het heel moeilijk hadden. Pas op, wij hebben het ook zeer zwaar gehad. Maar dankzij de hulp van de militairen konden we wel optimale zorg blijven garanderen. Ze zijn op een kantelmoment gekomen: zonder hen was het niet haalbaar geweest. We hebben een kant van Defensie ontdekt die we echt niet kenden: hoe zij ook in eigen land heel vlot kunnen inspelen op een zware crisis. We zullen hun hulp dan ook levenslang blijven koesteren."

 

TEKST: STEFANIE VAN DEN BROECK • BEELD: PETER DE SCHRYVER

Lees ook deze artikels uit Zorgwijzer 95

Defensie in de zorg: een interview met Luitenant-kolonel Luc Gryson over de de rol van defensie tijdens de coronacrisis

Tijdens de tweede coronagolf opende Defensie noodvleugels in drie ziekenhuizen, waaronder St-Michiel, een site van de Brusselse Europa Ziekenhuizen. “Wij waren erg onder de indruk van hun engagement, efficiëntie en professionalisme”, vertelt Lieven Mangelschots, directeur Zorg en Kwaliteit.
Lees hier het interview met Lieven Mangelschots

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.