WMTY Live cooking

WHAT MATTERS TO YOU: 11 PROJECTEN IN DE KIJKER

LIVE COOKING IN HET WOONZORGCENTRUM HENRI VANDER STOKKEN

Van 6 december tot 5 januari staan de live cookings van woonzorgcentrum Henri Vander Stokken in de schijnwerpers. 

S.O.S. BOUDEWIJN

Uit de gebruikersraad bleek hoe belangrijk het maaltijdgebeuren – en alles wat daarbij hoort – is voor de bewoners. Daarom vindt sinds 2013 meerdere malen per jaar het keukencomité S.O.S. Boudewijn plaats. Dat bestaat uit bewoners van de verschillende afdelingen, die op hun beurt alle bewoners van hun afdeling vertegenwoordigen. Samen met chef-kok Boudewijn evalueren ze de maaltijden van de voorbije periode, en doen ze suggesties voor het menu van de komende maanden. Het keukencomité stelde voor om live cookings te organiseren. Elke week staat chef-kok Boudewijn op een andere afdeling achter het fornuis. Als ze willen, kunnen bewoners meehelpen.

VAN GEWONNEN BROOD TOT COQ À L’ORANGE

Het keukencomité beslist wat er gemaakt wordt. De ene keer is dat het ontbijt, de volgende keer het middagmaal. Van een ei-ontbijt naar keuze tot gewonnen brood, van steak à la minute met verse frietjes tot coq à l’orange … , de bewoners vragen, Boudewijn kookt.

De leukste editie bestond uit steak met verse, zelf gesneden frietjes. Verschillende bewoners en een aantal vrijwilligers gingen aan de slag om alle aardappelen met de hand te schillen en te snijden. De kok bakte de steak – zoals op restaurant – à la minute naar wens van de bewoner: à point, saignant, bleu, bien cuit, … 

Voor chef-kok Boudewijn was coq à l’orange het meest speciale gerecht. Dat was nog nooit geserveerd in het woonzorgcentrum. Jeannine, een van de leden van het keukencomité, had dat gevraagd. Ze had er zo smakelijk over verteld dat iedereen het water in de mond kreeg. Jeannine stond Boudewijn bij tijdens de bereiding: zij zorgde voor de saus, hij voor de kip en de kroketten.

MEER PERSOONLIJK CONTACT

Chef-kok Boudewijn vindt het enorm fijn dat hij dankzij het keukencomité en de live cookings meer persoonlijk contact heeft met de bewoners. Zo ontdekt hij hun wensen. Ook de bewoners appreciëren dat enorm: als ze een vraag hebben of een wijziging willen, vinden ze sneller de weg naar zijn bureau. Of om hem een compliment te geven. Het snel kunnen inspelen op de noden en wensen van bewoners is een enorme troef en komt iedereen ten goede.

 

FOTO’S: WZC HENRI VANDER STOKKEN