Handen wassen
06/05/2020
Kwaliteit Woonzorg

“Dankzij kwaliteitshandboek hebben we voorsprong om strenge hygiënemaatregelen te implementeren”

INVESTEREN IN KWALITEIT LOONT IN TIJDEN VAN CORONA

“DANKZIJ KWALITEITSHANDBOEK HEBBEN WE VOORSPRONG OM STRENGE HYGIËNEMAATREGELEN TE IMPLEMENTEREN"

6 mei 2020

Woonzorgcentrum De Linde in het Oost-Vlaamse Lievegem blijft tot nu gespaard van het coronavirus. Twee testings in april maakten duidelijk dat er geen enkele bewoner besmet was. Slechts één medewerker testte positief. Zorgwijzer had op 4 mei een telefonisch interview met Ann De Vrieze, de kwaliteitscoördinator van de voorziening: “Als organisatie hebben we altijd al enorm ingezet op een goede handhygiëne bij onze medewerkers: van zorgkundigen over paramedici tot het onderhoudspersoneel. Die lijn trekken we nu ook door naar onze bewoners.”

Voorsprong door kwaliteitshandboek

Van opleiding is Ann De Vrieze verpleegkundige. Ze kent het reilen en het zeilen op de werkvloer als geen ander. Voor een kwaliteitscoördinator is dat een voordeel vindt ze zelf: “Het is belangrijk om te weten hoe het eraan toe gaat op het terrein, zo weet je dat bepaalde kwaliteitsrichtlijnen in theorie wel mooi kunnen ogen, maar dat ze in de praktijk misschien amper uitvoerbaar zijn. Bij het opstellen van ons kwaliteitshandboek in De Linde heeft mijn brede ervaring als verpleegkundige mij geholpen om een zo realistisch mogelijk plan op te stellen. Het kwaliteitshandboek schrijven, nadenken over de implementatie ervan en de kwaliteitsindicatoren opvolgen: dat is het voornaamste werk van een kwaliteitscoördinator. Het is natuurlijk niet zo dat we de kwaliteitsmaatregelen op ons eentje uitvinden. Tweewekelijks hebben we met de diensthoofden en mensen van de directie een kwaliteitsoverleg. Afhankelijk van de thema’s die we behandelen kunnen ook anderen aansluiten. Als het specifiek over voeding gaat bijvoorbeeld, is de diëtist ook op het overleg aanwezig, gaat het over valincidenten dan is de kinesist aan.”

“Vorig jaar pasten we ons hygiënebeleid aan en maakten het strikter. Dat levert ons nu, in tijden van corona, een voordeel op.”

In deze tijden van corona ligt de nadruk vooral op het infectiepreventiebeleid en de hygiënemaatregelen. “In 2019 pasten we ons hygiënebeleid aan en maakten het strikter. We werken sinds vorig jaar ook met hygiënekaarten met duidelijke richtlijnen voor een goede handhygiëne. Dat loopt goed. Via het infokrantje in ons woonzorgcentrum hebben we dat ook kenbaar gemaakt aan de bewoners en hun familieleden. Ons grondig beleid rond (hand)hygiëne levert ons nu wel een voordeel op. Alle medewerkers weten heel goed wat ze moeten doen. Het dragen van mondmaskers is natuurlijk wel een extra horde die genomen moet worden, maar iedereen gaat daar goed in mee. We drukken ook onze bewoners op het hart om regelmatig de handen te wassen. Op iedere kamer staat een flacon met handalcoholgel voor een optimale handhygiëne,” aldus Ann De Vrieze.

 

Kwaliteitscoördinator Ann De Vrieze

Geleidelijk aan bezoek opnieuw toelaten

Op 12 maart sloot De Linde de deuren voor bezoek. Contact is wel nog mogelijk verduidelijkt De Vrieze: “We maken graag raambezoekjes mogelijk, ook in de tuin kunnen familieleden – met respect voor de social distancing – bewoners opzoeken. Uiteraard is ook videobellen steeds een optie. Het onthaal bemannen en organiseren is een van de taken waaronder ik nu mee mijn schouders zet. Heel wat mensen komen naar het woonzorgcentrum met geschenkjes, anderen willen de nieuwste informatie ontvangen. We bieden die ook digitaal aan, maar niet iedereen kijkt dagelijks naar onze website. In dat geval blijft een fysiek onthaal nuttig. Wanneer fysiek bezoek ook weer echt mogelijk wordt? Daar spreek ik me niet over uit. Maar ik hoop dat het geleidelijk aan gebeurt, in stapjes, moedig en met een positieve vibe zonder daarbij overmoedig te worden. Op een bepaald moment de deuren weer wagenwijd openzetten, dat gaat fout aflopen. We moeten in de eerste plaats onze bewoners beschermen, zij zijn de meest kwetsbaren in de maatschappij. Het moet trouwens gezegd dat de meeste ouderen achter die strenge maatregelen staan.”

Ondanks het feit dat in De Linde tot op vandaag nog geen enkele bewoner positief testte op corona, nam het woonzorgcentrum wel de nodige voorzorgsmaatregelen. “Twee maal per dag nemen we de temperatuur van bewoners en personeel. We hebben ook een afdeling georganiseerd voor cohortzorg. Ouderen die koorts ontwikkelen of symptomen vertonen, zonderen we meteen af. Die cohortafdeling is ook enkel te bereiken via een aparte toegang. Tot 20 personen kunnen we zo opvangen,” verduidelijkt De Vrieze.

“Ik hoop dat bezoek opnieuw toelaten geleidelijk aan gebeurt, in stapjes. We moeten in de eerste plaats onze bewoners beschermen, zij zijn de meest kwetsbaren. Het moet gezegd dat de meeste ouderen achter die strenge maatregelen staan.”

WZC De Linde deed al twee algemene testings. “Klopt,” aldus Ann De Vrieze. “Een eerste testing werd integraal gefinancierd door onze algemeen directeur, Els Braeckman. Ook verschillende aankopen van persoonlijke beschermingsmaterialen werden integraal aangekocht met eigen middelen. Dan denk ik aan FFP2-maskers, schorten en dergelijke. Een tweede testing gebeurde op woensdag 29 april door het Agentschap Zorg en Gezondheid.” Deze testing bracht opnieuw goed nieuws voor De Linde: alle medewerkers en personeel werden negatief bevonden op Covid-19. “Dit is de beloning voor de vele gezamenlijke inspanningen,” besluit Ann De Vrieze.

 

TEKST: JENS DE WULF

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.