WMTY

WHAT MATTERS TO YOU: 11 PROJECTEN IN DE KIJKER

GRATIS INFOSESSIE, BUDDY'S, STEUNKAARTJES EN SPREUKEN IN ASZ

Van 6 maart tot 5 april staat het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) in de belangstelling. In 2018 namen de drie campussen van het ASZ (Aalst/Geraardsbergen/Wetteren) deel aan de interna­tionale WMTY-dag. 

DE MENING VAN DE PATIËNT TELT

Wat vindt de patiënt van het ziekenhuis? Dat probeerde het ASZ via een enquête te ontdekken. Nadien gingen ze aan de slag met de feedback. Het ASZ streeft ernaar een organisatie te zijn waarbij de patiënt centraal staat en waarbij naast een kwaliteitsvolle zorg ook de persoonlijke interactie met de mens achter de patiënt van hoog niveau is. 

BUDDY’S

Op alle campussen stonden enkele buddy’s klaar die oudere, veelal kwetsbare patiënten tijdens hun bezoek aan het ziekenhuis bij de hand namen en hen begeleidden naar de dokter, het labo of andere afdelingen. Een gebaar dat bijzonder geapprecieerd werd.

AANDACHT IS HET MOOISTE DAT JE IEMAND KAN GEVEN…

Allerlei spreuken fleurden de ramen aan de hoofdingang van elke campus op en maakten van de WMTY-dag een totaalbeleving. Al van bij de ingang werden patiënten meegenomen in een golf van positivisme. Eenmaal binnen kregen ze een steunkaartje om hen een hart onder de riem te steken.

In campus Wetteren hielpen de kinderen van de lagere school GIBO ’t Belleken van Bruinbeke. Zij zorgden voor een muur vol opbeurende takeaway-boodschappen. Ook de Kunstacademie Wetteren, afdeling Beeldende Kunsten ging aan de slag. Hun perceptie op wat de patiënten echt belangrijk vinden, prijkte op 6 juni in de inkomhal. 

BETER PRATEN MET UW DOKTER

De gratis infosessie Beter praten met uw dokter in campus Aalst was een mooie afsluiter van een geslaagde dag. Annemie Vandermeulen van het ondersteunings- en expertisecentrum voor zelfhulpgroepen in Vlaanderen (Faculteit Sociale

Wetenschappen KU Leuven) gaf de sessie. Patiënten ontmoeten verschillende dokters in diverse omstandigheden. Een bezoek aan de huisarts verloopt anders dan een consultatie bij een specialist. De aanwezigen kregen tal van tips om de beschikbare tijd zo optimaal mogelijk te benutten. De interactieve infosessie was ook heel interessant voor de patiënt om te leren hoe hij een goede (vertrouwens)relatie met zijn arts kan opbouwen. Annemie koos voor een interactieve en luchtige aanpak door in te spelen op ervaringen, beelden en cartoons te gebruiken en concrete tools en tips te geven. 

Op www.whatmatterstoyou.be en de Facebookpagina vind je een uitgebreider verslag, foto’s en filmpjes.